Baconfeber och vaccination



Lugnt och fridfullt, tvn står på och datorn´s sus är det enda som hörs. Vaknade tidigt med gick det och la mig under täcket och tittade lite på en film. Riktigt skönt att få ta morgonen i sin egen takt. Hunden sov tills för bara en liten stund sedan, hon är morgontrött och jag morgonpigg, en ganska dålig kombination egentligen. Men hon gör som hon vill, hon kliver upp när det passar henne.

Har fått i min lite yoghurt med flingor och nu en kopp thé, förbannade tandvärk som gör att jag inte kan äta ordentligt, ska ta mig och ringa till tandläkaren snart inom sinom tid. Vill inte, är feg och har tandläkar skräck, men det är bara att bita ihop och gå dit.

En brasa i pannan så det blir varmt och skönt och tvättmaskinen går med första vändan tvätt för dagen, jag är nedsjunken i soffan i myskläderna och med mina fluffiga tofflor och slö glor på Smallville, i väntan på Våra bästa år, dagen kommer nog flyta på i den takt den började, har ingenting inplanerat. Tänker slappa och ta det lugnt, imorgon går jag på 6 dagar i rad, så känns som om att denna vila kommer vara behövlig, ska inte klaga jag trivs med mitt jobb, det är härligt och fritt. Visst vissa dagar är tunga när det är mycket tidningar och massor med olika bilagor. Men det är bara att le och se glad ut.

Jag har suttit och funderat på det här med svininfluensa vaccinationen, ska man ta den eller inte. Efter allt man sett och hört så börjar jag bli väldigt negativ till den, många blir sjuka och dåliga. Fick höra idag om en som fick lov att åka ambulans akut efter att tagit sprutan för att han blev dålig. Andra känner ingenting alls, sen pratas det om att den kanske inte ens fungerar. Eller att man måste fylla på den om några år?! Vad är då meningen att ta den om den nu inte fungerar, jag kanske har haft den utan att jag vet om det med tanke på att alla får i olika grad av den. Nej jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra.

Ni mina läsare hur ska ni göra? Ska ni ta vaccinationen och motivering?

 

 


Kommentarer
Postat av: Kvistan

Tack för kommentaren på bloggen =).

Jag tycker man ska vaccinera sig.

För det första så är det ju en pandemi och inte en epedemi som med vanliga influensan. Den smittar värre och drabbar flera och hårdare. Är ju väldigt dyrt att vara hemma och vara sjuk i 14 dagar samt att man kan ju bli väääldigt dålig även om man är frisk i normalfallet. Och om man väl skulle bli dålig så får man inte så mycket hjälp eftersom sjukvården är rädd för smittan. Är iaf som sagt bara vad jag tycker. =)

2009-11-11 @ 19:07:16
URL: http://kvistan.blogg.se/
Postat av: Olle

Ett svin kommer man ju alltid vara, så jag tror iaf jag hoppar över vaccineringen. :)

2009-11-11 @ 19:13:19
URL: http://enarmad.blogspot.com
Postat av: Sippan

Självklart skall du vaccinera dig. OM du skulle råka bli sjuk några dagar av sprutan så kan du ju komma ihåg att så sjuk + värre skulle du bli under lång tid om du får influensan och inte har tagit vaccinet.

OM du skulle bli så sjuk som kvinnan du skriver om så tänk dig då hur sjuk hon skulle bli om hon drabbades av influensan och inte hade tagit vaccinet.

Man skall ändå komma ihåg att det vi får i vaccinet är influensan för att kroppen skall bilda antikroppar.



Ta den också för att skydda människor omkring dig som du träffar både privat och i arbetet. Skulle nog inte kännas så roligt om du smittar ner nära och kära som kanske inte alltid är lika friska och starka som du.



Hör till riskgrupperna på flera sätt och var och tog min första spruta första dagen det var möjligt. Blev lite hängig i några dagar men inget värre. Har många runt mig som tagit sprutan och ingen av dem har blivit ordentligt sjuk utan bara hängiga i några dagar och ömma på armen.



Jag önskar att så många som möjligt tar sprutan så att det finns en möjlighet att stoppa upp spridningen.

Snart är det också dags för den "vanliga" influensan och har du då varit sjuk i nya influensan har du ett sämre immunförsvar och kanske blir sjuk lättare i annat också.



Självklart vill jag inte påtvinga dig min åsikt, du måste själv välja hur du gör, men önskar att du tar dig en ordentlig funderare när du skall fatta beslutet.

Kram och lycka till!

2009-11-11 @ 19:15:57
Postat av: Jenny

Jag är lite osäker men det lutar åt sig att jag tänker ta den för moas skull. Men hade jag inga barn så hade jag nog inte taigt den.

2009-11-11 @ 21:30:55
Postat av: Linda

Jag drar en igen dragkedjan angående detta ;) hahaha!

2009-11-12 @ 01:27:36
URL: http://skriftform.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback